torsdag 10. januar 2019

Fra sommerkropp til julegodt

Julen er for mange høydepunktet i desember, vi forbinder gjerne denne tiden med snø, julesanger, julekalendere, kaldt vær og familietid.
Samtidig innebærer høytiden også dekorasjoner i butikker, på offentlige steder og i hjemmet. I Norge har vi en tradisjon for spesiell mat og drikkevarer, for eksempel julebrus, julebakst, pinnekjøtt og marsipan.

For meg blir det ikke skikkelig jul hvis ikke Lerums julebrus og marsipan står på bordet, i tillegg til mandariner og hjemmelagde pepperkaker.
Noen ting forandrer seg aldri, tradisjoner er noe av det.
Alle har vi nok faste ting vi gjør år etter år, enten det er å se på Tre nøtter til Askepott eller om du er sånn som meg som hører på Last Christmas på repet førti ganger om dagen, til dem rundt deg sin store fortvilelse.

Fra sommerkropp til julegodt 

Som alle vet begynner jo førjulstiden første desember, det er da man endelig kan åpne luke nummer én i kalenderen og begynne forberedelsene mot den store kvelden.
Selv om jeg er voksen og har andre prioriteter enn da jeg var mindre, så står fortsatt julekalenderen på TV høyt på listen over dagens gjøremål denne tiden.
Det er noe ved det å samle seg foran TV-en og se kjente skikkelser som har fulgt oss til samme tid år etter år. Og som gjerne er med på å forsterke den gode følelsen av at julen nærmer seg.
Men hva skjer med disse tradisjonene når julen kommer tidligere for hvert år som går?

Mange butikker bruker salgs-teknikken hvor de spiller på følelsene til kunden, for eksempel ved å sette fram nisser og julepynt for å skape den perfekte julestemningen i butikken.
Eller å selge julebakst for en billig penge, slik at kunden skal bli fristet til å gå inn å kjøpe. Da er det også større sjanse for at kunden legger igjen penger hos dem.
Ved å bruke en slik teknikk øker gjerne butikkene salget betraktelig, siden kundene kjøper jo gjerne mer på en gang da, enn de hadde gjort midt i verste desember-kaoset.
En annen grunn til at butikkene bruker denne metoden, er for å påvirke og lokke kunden til å handle inn juledekorasjoner før enn nødvendig. Butikkene vet at mange ønsker å hamstre julemat og dekor før det travle rushet som starter rundt juletider. Dette tjener forretningen mye mer på, enn hvis de begynte salget i desember.
Personlig foretrekker jeg å få julehandelen unnagjort kanskje i slutten av november måned eller begynnelsen av desember, rett og slett fordi jeg ikke orker alt det stresset og folkehavet som følger med. Jeg synes det er stressende nok å skulle shoppe på Lagunen en lørdag liksom.

Nå til dags finner man stadig tidligere kakemenn, pepperkaker og julebrus. Jeg husker for noen år siden, da kunne man skimte julebakst og julebrus i hyllene allerede i august.
August!! Det er knapt nok to måneder siden det var badetemperatur og Mads Hansen gikk på repet.

Jeg mener det ødelegger litt av julegleden og den tradisjonen som mange gjerne vil bevare.
Det spesielle ved pepperkakene og julebrusen forsvinner liksom helt. Jeg skjønner at noen ser på dette som en gylden mulighet til å få unnagjort julehandelen og en måte for butikken å skape mersalg på. Men på samme tid er det ikke alle som er like begeistret for denne tankegangen, er det da verdt å risikere julestemningen for å fóre butikken med mer penger, når man teknisk sett ikke har bruk for julenisser og pepperkakedeig to og en halv måned i forveien?
Jeg kan garantere at det ikke er veldig fristene å få servert julens gleder på sensommeren. Årets nye kombo; Solkrem og kakemann! Snasent.
For min del kan alt som har med jul og denne høytiden vente til første desember. Det er tross alt da festen starter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hvis jeg styrte Bergen for en dag

Om jeg hadde fått æren av å styre Bergen for en dag, hadde jeg nok villet endret et par ting.   Blant annet fremkommeligheten. Bergen er omr...